Muzika
Krijimi i bandës së parë daton ne vitin 1870
dhe drejtues i parë i saj qe Giovanni Canale, e mandej nxënësi Palokë Kurti, i cili shquhej për ndjenjat e një artisti
popullor e atdhetari të flaktë. Më vonë, lindi banda muzikore e Frano Ndojës. Në vitin 1901 zë fill farmacioni i bandës
muzikore të artizanatit, që u krijua menjëherë pas shpërndarjes së bandës së
parë qytetëse. Pjesëmarrësit e saj ishin gjithsej 50 instrumentistë dhe
drejtoheshin nga mjeshtri Palokë Kurti. Instrumentistët ishin nxënës zanatçinj
të profesioneve të ndryshme. Nën drejtimin e Kurtit, ato arrijnë brenda një
kohe relativisht të shkurtër rezultate të kënaqshme në përvetësimin e
instrumenteve popullore. Repertori i saj përmbante këngë e marshe me karakter
atdhetar e popullor. Merita e Palokë Kurtit me këtë bandë është se ai diti të
përgatisë drejtues te ardhshëm të bandave muzikore, të cilët do ta çonin më tej
punën e filluar nga vet ai. Banda pati jetë më shumë se një dekadë dhe më 1911
ajo shpërndahet. Ndër formacionet që fituan një popullaritet qe edhe banda e
shkollës "Plotore e Parruces", nën drejtimin e mjeshtrit Sule Liçaj.
Kjo shkollë ishte e njohur në qytetin e Shkodrës për veprimtari të dendur
jashtëshkollore në drejtime te ndryshme.
Nisma për krijimin e saj u mor nga vet
mësuesit e shkollës, të cilët duke gjetur dhe përkrahjen e prindërve hapin një
fushatë për mbledhjen e te hollave për të blerë instrumentet. Në fillim, kjo
bandë muzikore pati 15 vete, por me vone numri arriti në 50 vetë. Repertori i
saj përbëhej kryesisht nga marshe, që gjallëronin mjaft jetën e shkollës
sidomos ne raste festash apo me rastin e mbylljes së vitit shkollor. Ne
historikun e saj kjo bandë muzikore ka një veprimtari të pasur sidomos për
turnete që ka organizuar edhe jashtë rrethit. Nga kujtimet e mësuesit të
Merituar, Ragip Gjylbegu,
mësojmë se për mbledhjen e ndihmave u dallua ne veçanti atdhetari i shquar Hilë Mosi. Përveç këtij mësuesi, ndihmesë të madhe dha edhe
mësuesi tjetër Mehmet Gjyli.
Nën shembullin e shkollës së Parrucës u
formua edhe fanfara e konviktit të "Maleve tona", që filloi
veprimtarinë në vitin 1931, nën drejtimin e Zef Kurtit me një efektiv prej 20
instrumentistësh. Krijimi i saj vlejti për gjallërimin e jetës së studentëve të
gjimnazit të shtetit, kurse me këngët dhe marshet atdhetare ndihmoi në edukimin
e ndjenjave të atdhedashurisë dhe frymës luftarake të saj. Kjo bandë muzikore
pati jetë vetëm një vit. Tradita e mire e tyre ruhet dhe sot e kësaj dite. Në vitin 1971, pak kohe pas krijimit të shkollës se mesme artistike
"Prêng Jakova" krijohet edhe orkestra frymore e shkollës, e cila
vazhdon edhe sot veprimtarinë e saj. Ndërkohë,
që prej 50 vitesh vazhdon veprimtarinë e saj edhe banda e qytetit[14].
Muzika e qytetit ndryshon nga ajo e fshatit,
por të dyja bashkë gëzojnë popullaritet në Shkodër. Muzika e veriut është një
kombinim i rafinuar i romantizmit dhe me nëntinguj të sofistikuar oriental dhe
një zhdërvjelltësi në maxhor e minor. Ka një ngjashmëri me sevdalinke-n e
Bosnjës dhe me Sanxhakun fqinj, por ndryshon nga ato sepse ruan cilësi tipike
shqiptare në rrjedhshmërinë karakteristike të ritmit dhe tempos. Përshkrimet e
para të këtyre grupeve muzikore, që datojnë nga fundi i shek. XIX dëshmojnë për
përdorimin e violinës, klarinetës, sezit, dhe disa stile indiane (të përftuara
duke rrarë shkopin mes dy shishesh). Të mëdhenjt Lec Kurti, Prêng Jakova, Çesk Zadeja luajtën
e luajnë një rol qendror si udhërrëfyes për kompozitorët e Shqipërisë. Sot,
fizarmonika dhe kitarra kanë zëvendësuar instrumentet ekzotike. Ndër
përfaqësuesit më të mëdhenj të muzikës shkodrane janë Ludovik Ndoj Gjergji, Luçie Miloti, Xhevdet Hafizi, Marie Kraja, Shyqyri Alushi, dhe Bujar Qamili.
Comments
Post a Comment